Zdrowa dieta dla sportowców

Każda dieta powinna być dostosowana do trybu życia, jaki prowadzimy oraz do rodzaju i charakteru naszej aktywności fizycznej. Inaczej będzie wyglądała w przypadku osób uprawiających sport zawodowo czy trenujących dyscypliny wymagające wzmożonego wysiłku fizycznego, a zupełnie odmiennie dla tych, którzy w ramach odpoczynku po pracy amatorsko biegają czy jeżdżą na rowerze. W sklepach dla sportowców i tych ze zdrową żywnością, a nawet w zwykłych supermarketach znajdziemy całą paletę produktów dla aktywnych kwestią jest tylko, które z nich będą odpowiednie dla naszego trybu życia. O konieczności uprawiania sportu nie musimy nikogo chyba przekonywać, więc zajmiemy się raczej wyborem odpowiednio zbilansowanej diety.

Owoce i warzywa

To podstawowy produkt dla aktywnych i to bez względu na rodzaj tej aktywności. Owoce i warzywa to kompletny zestaw wszystkich niezbędnych witamin oraz mikro i makroelementów, które są potrzebne organizmowi człowieka w każdym wieku. Oprócz tego wiele z nich posiada w swoim składzie znaczne ilości wody, o której nie wolno zapominać nawet w trakcie zimy czy jesieni. Przy wzmożonym wysiłku warto sięgać po te, które posiadają w swoim składzie znaczne ilości glukozy, która jest naturalnym paliwem dla mięśni, a także te, które oczyszczają nasze ciało z toksyn, jak chociażby buraki. Uzupełniajmy je odpowiednią ilością warzyw zawierających duże ilości białka roślinnego, które pozwala się zregenerować mięśniom i wpływa na ich wzrost.

Czytaj również  Jakie akcesoria na motocykl warto mieć?

Mięso

Jak mowa o białku, to oczywiście naturalnym wyborem jest mięso. W ostatnim czasie dużo mówi się o szkodliwości mięs czerwonych i zdecydowania odradza się je, jako produkt dla aktywnych osób. Sądzimy, że nie należy przesadzać i kiełbasa czy solidny plaster karkówki z grilla od czasu do czasu jeszcze nikomu nie zaszkodził, ale warto pamiętać by podczas takiej uczty na stole pojawiły się też sałatki ze świeżych warzyw. Mięso drobiowe jest chudsze i na pewno osoby aktywne fizycznie powinny wprowadzać je do swojego menu jak najczęściej. Podobnie rzecz ma się z wołowiną, która niestety w Polsce jest stosunkowo droga, podobnie jak ryby, o których kilka słów za chwilę. Wracając do mięs to zrezygnujmy zdecydowanie z ich smażenia na rzecz pieczenia, duszenia lub gotowania.

Ryby

To doskonałe źródło łatwo przyswajalnego białka oraz kwasów omega 3, które są bezcenne dla prawidłowego funkcjonowania naszego mózgu oraz odporności organizmu. Oprócz tego ryby posiadają mnóstwo składników odżywczych oraz mikroelementów dlatego z czystym sumieniem możemy je uznać ze drugi obok warzyw typowy produkt dla aktywnych fizycznie osób. Zdania są podzielone, co do wartości odżywczych ryb morskich i słodkowodnych z przewagą na rzecz tych pierwszych, jako zawierających większą ilość wspominanych już kwasów omega. Minusem ryb morskich jest ich tłustość oraz absorbowanie metali ciężkich ja np. rtęć. Ale wciąż największym problem obu rodzajów jest wysoka cena zakupu.

Czytaj również  Jak dobrze przygotować się do studiów?

Suplementy diety

To gotowe produkty dla aktywnych, które możemy znaleźć praktycznie wszędzie. Największy wybór oferują sklepy internetowe i tam też znajdziemy je w najlepszych cenach. Warto jednak zwrócić uwagę, że powinniśmy zawsze dobierać suplementy odpowiednie dla charakteru aktywności fizycznej, jaką uprawiamy. Inne produkt skierowane są dla sportów siłowych, czy cechujących się dużą eksploatacją organizmu, a inne dla osób uprawiających fitness czy jogging. Przed stosowaniem tego typu produktu zalecamy skonsultowanie się z osobami zawodowo zajmującymi się trenerstwem lub lekarzem, gdyż nieodpowiednie zastosowanie może przynieść wręcz odwrotny skutek. I co najważniejsze – nie zapominajmy, że suplementy działają tylko w połączeniu z odpowiednio zbilansowaną dietą.

Najnowsze wpisy

Kategorie

Najnowsze komentarze

    Podróżnik Opublikowane przez: