Wytrzymałe rowery górskie

Rower górski z założenia powinien być odporny na ekstremalne użytkowanie. Muszą się wspinać po nierównym terenie i zjeżdżać po wertepach w szybkim tempie w dół. Jednak po czym poznać, że nasz rower górski jest na tyle wytrzymały, że można nim zjechać z Giewontu?

Typy rowerów górskich

Rowery MTB obecnie dzielone są na dwa podtypy w zależności od sposobu jazdy i przeznaczenia. Hardtail przeznaczony jest do lżejszej jazdy górskiej. Dla miłośników górskich ścieżek i bezdroży, którzy lubią zboczyć z ustalonego szlaku i od czasu do czasu wykorzystać swój rower górski do jazdy po skałach. Rama takiego roweru górskiego jest sztywna, klasyczna. Full sespension przeznaczony jest dla bardziej wymagających miłośników górskiej jazdy, którzy lubią ekstremalne warunki, ciężkie podjazdy i bardzo szybki zjazdy. Rama jest amortyzowana i nieco innej konstrukcji. Jednak w przypadków tych dwóch podtypów rowerów górskich, oprócz różnicy w kształcie ramy, wytrzymałość mają podobną.

Rower górski w akcji
Rower górski w akcji

Co decyduje o wytrzymałości

Rowery górskie podczas jazdy są poddawane działaniu różnym siłom, naciskom i uderzeniom. Aby niwelować część tych oddziaływań, współczesny widelec roweru górskiego powinien być wyposażony w amortyzator ze skokiem przynajmniej 80mm. Jest to minimalny skok amortyzatora dla rowerów górskich typu cross country i turystycznych. Dla typów freeride (zjazd po bardzo trudnym terenie z przeszkodami) skok amortyzatora powinien wynosić od 100-170 mm. Dla typów downhill (ekstremalnie szybki zjazd ze szczytów gór) skok amortyzatora powinien wynosić powyżej 170 mm. Amortyzator przyjmuje większość uderzeń, jednocześnie poprawia bezpieczeństwo oraz komfort jazdy. Dla rowerów górskich przeznaczonych do jazdy ekstremalnej zmieniono konstrukcję ramy. Są one wyposażone w dodatkowy amortyzator tylnego koła, umieszczony tuż pod siodełkiem rowerzysty. Amortyzator taki zapewnia lepszą przyczepność podczas jazdy, a tym samym bezpieczeństwo i komfort. Ważną część roweru decydującą o jego wytrzymałości są koła. W rowerach górskich obręcze kół są szersze niż w rowerach szosowych, a opony stosowane mają zdecydowanie większy bieżnik i rozmiar. Opony dla rowerów górskich mają szerokość najczęściej 1,75–2,2 cala. Obręcze kół są specjalnie profilowane tak, aby przy pierwszych skokach i gwałtownych ruchach nie odkształciły się. W końcu nikt nie wsiada na rowery górskie po to, aby na pierwszym pagórku stracić zęby.

Czytaj również  Jak zapakować buty do wysyłki?

Ostatnie wpisy

Kategorie

Najnowsze komentarze

    Podróżnik Opublikowane przez: